Luka-Vukovar osnovana je kao samostalno poduzeće 1. siječnja 1960. izdvajanjem od nacionalnoga brodarskog poduzeća Dunavski Lloyd iz Siska. Od tog vremena poduzeće je nekoliko puta mijenjalo vlasnika i pravni oblik, a od travnja 2002. posluje kao samostalno društvo u 100% državnom vlasništvu „Luka-Vukovar“ d.o.o., nastalo odvajanjem od sadašnje matične kuće Vupik d.d., značajnog agro-industrijskog poduzeća.
Osnivanje i pravni status
Luka-Vukovar d.o.o.
Luka-Vukovar d.o.o. je jedina riječna luka u Hrvatskoj smještena na desnoj obali rijeke Dunav koja svojom klasom plovnosti VIc u ovom dijelu omogućava dostupnost plovidbe 365 dana u godini. Luka-Vukovar d.o.o. ima tehničke osobine E luke prema Europskom ugovoru o glavnim plovnim putovima od međunarodnog značaja (AGN; NN 16/98), status međunarodne luke te je od gospodarskog značaja za Republiku Hrvatsku i ima njezinu osobnu zaštitu. Ukupna površina lučkog područja iznosi 38,5 hektara , a dužina operativne obale, koje uključuje četiri veza, iznosi 450m.
Na prostoru luke postoje tri operativna željeznička kolosijeka za rukovanje brod-obala i ukrcavanje/iskrcavanje generalnog i rasutog tereta. Unutarnji cestovni sustav luke sastoji se od glavne lučke ceste, kružnog puta terminala za rukovanje materijalima, zaštićenog od vremena, i gospodarskog puta terminala za kontejnere, koji osigurava pristup sustavu javnih cesta za svaki terminal ili objekt.
Trenutni kapaciteti omogućavaju godišnji prekrcaj roba od oko 1.200.000 – 1.500.000 t, ovisno o vrsti tereta. U intermodalnom europskom prometu, Luka-Vukovar d.o.o. je postala najvažniji dio premosnice između unutarnjih europskih plovnih putova, od Dunava preko hrvatskog teritorija, do Mediterana, čime je dobila neizmjerljiv privredni i prometni značaj, ne samo za Hrvatsku nego i za Europu.
Isto tako, Luka-Vukovar d.o.o. je od polovine 2018.g. uključena u projekt Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije pod nazivom Smart port kojemu je cilj kroz digitalizaciju i nove ekološki napredne tehnologije povećati učinkovitost rada.